Šajā rakstā mēs pastāstīsim, kā piemeklēt labākos aksesuārus spoguļkamerām un hibrīda fotoaparātiem. Objektīvi, statīvi, fotosomas, gaismas filtri un mugursomas – kā lai neapjūk tik plašā piedāvājumā?

Objektīvi

Objektīvs ir svarīgākais spoguļkameras un hibrīda fotoaparāta aksesuārs, bez kura nav iedomājama laba fotogrāfiju uzņemšana. Izvēlēties objektīvu nemaz nav tik vienkārši: ir rūpīgi jāizpēta piedāvātais asortiments un jāapstājas tikai uz tā varianta, kas pilnībā atbilst Jūsu vajadzībām. Kopumā objektīvi atšķiras pēc pamatdarbības veida:

  • Teleobjektīvi – ir optimāli portretu fotografēšanai tuvplānā.

  • fish-eye – tos mēdz dēvēt par platleņķi („zivs acs”), jo tiem skata leņķis ir līdz 180⁰.

  • platleņķi – objektīvi, kuriem ir plats skata leņķis, bez spilgti izteiktiem izkropļojumiem, kas ļauj fotografēt šaurās telpās un plašas ainavas apstākļos.
  • normālie – to diapazons ir tuvs tam, ko redz cilvēka acis. Piemēroti dažādu situāciju un portretu fotografēšanai interjerā.

Visuniversālākie ir objektīvi ar fokusa attāluma diapazonu no 18 līdz 55mm – kā parasti tieši šādi objektīvi nāk komplektā ar spoguļkamerām. Gana labi objektīvi ir arī kas zūmo no 55 līdz 200mm, parasti ir kompakti un ne tik dārgi. Ļoti labs variants ir 70 -300mm, taču šajā gadījumā Jums būs nepieciešams vēl viens platleņķa objektīvs, jo 70mm ir jau diezgan spēcīgs pietuvinājums un ainu uzņemšana ar šādu objektīvu ne visiem būs ērta.

Kad ir nepieciešama ļoti augsta attēla kvalitāte, palīgā nāk fiksēta fokusa attāluma objektīvi. Tieši tie spēj uzņemt patiesi kvalitatīvus portretus un ainavas. Fiksēta fokusa attāluma objektīvi ļauj lietas fotografēt noteiktā “zūma” pakāpē. Vēlaties vairāk dabūt kadrā —ir jāatkāpjas, vēlaties “iezūmot” — jāpieliek fotoaparāts objektam fiziski tuvāk.

Ieteicams, lai Jums būtu vismaz 50mm fiksētā fokusa objektīvs, jo tas ir klasisks portreta objektīvs, kas nodrošina pārsteidzošu asumu un minimālu attēla izkropļojumu. 50mm fokuss skaitās cilvēka redzes leņķis, tas nozīmē, ka objektīvs redz tādā pašā leņķī kā cilvēks, tikai to ierobežo kadra malas.

Objektīvi

Gaismas spēks (diafragma) ir otrs parametrs, kam jāpievērš uzmanība izvēloties objektīvu. Parasti to apzīmē ar burtu f. Apertūru uz objektīva tipiski norāda blakus fokusa attālumiem un mēdz izmantot gan daļsvītru, gan kolu, gan ciparu 1, piemēram, “Samyang 17-70mm 1:2.8-4.5″ apzīmē objektīvu ar gaismas spēju robežās no f:1/2.8 līdz f:1/4.5. Interesanti, ka jo mazāks skaitlis, jo lielāka objektīvam gaismas spēja. Objektīvi ar lielu apertūru tiek augsti novērtēti un ne velti: tas ir svarīgi, jo lielāka maksimālā apertūra, jo mazākā gaismā var iegūt kvalitatīvas bildes. Turklāt, šādi objektīvi nodrošina skaistāku fona izplūšanu portreta uzņemšanā.

Fiksētajiem objektīviem ir īpaša kvalitāte un maksimālā sasniedzamā apertūra ir viens skaitlis (f/1.8 un vairāk). Zoom-objektīviem standarta apzīmējumi ir f/ 3.5-5.6, savukārt  f/ 2.8-4.0 – vienkārši lielisks rādītājs!

Kopumā, iesācējiem būs piemērots komplektā iekļautais objektīvs ar fokusa attālumu 15-55mm. Fotocienītājs visnotaļ vēlēsies sev teleobjektīvu ar 70-300mm. Portretu uzņemšanai labs būs 50mm, izmantojot šādu objektīvu cilvēks izskatās daudz skaistāks.

Fokusa attālums ir viens no svarīgākajiem objektīva parametriem. Tas var būt patstāvīgs vai mainīgs – tādā gadījumā objektīvs palielina un samazina objektus (veic attēla “iezūmošanu”). Jo mazāks ir pirmais skaitlis fokusa apzīmējumā, jo plašāku skata leņķi nodrošina objektīvs. Otrs skaitlis rāda, cik daudz objektīvs spēj palielināt (pietuvināt) objektu. Tipiskā zoom-objektīva apzīmējumi ir diapazonā no 130 līdz 220mm, taču pastāv arī jaudīgāki fokusa attālumi (zoom), kas sasniedz pat 300mm un vairāk. Jāņem vērā arī, ka objektīviem var būt dažāda maksimālā gaismas spēja dažādās zoom pakāpēs: piemēram, kad fotografējam 18mm fokusa attālumā, maksimālā gaismas spēja var būt f/3.5, bet pievelkot līdz 50mm jau tikai f/5.6.

Statīvi

Statīvi

Ir grūti iedomāties profesionālo kadru uzņemšanu bez statīva. Turklāt, tas noderēs arī ainavu fotografēšanai, portretu uzņemšanai fotostudijas apstākļos, kā arī filmēšanai naktī.

Labākie statīvi izgatavoti no metāla, parasti alumīnija. Ir svarīgi, lai statīvam būtu uzticams laukums kameras uzstādīšanai. Statīva galva ir ierīce, kas atbild par pareizu kameras stāvokli telpā. Sastopamas četru veidu galvas: 2D, 3D, bumbas vaida, panorāmas. Pie laukuma kamera tiek pieskrūvēta ar parastas vītnes palīdzību, bet uz galvas piestiprinās ar ātri noņemama stiprinājuma palīdzību. Lai operatīvi uzstādītu kameru uz statīva galvas, jāizmanto nomaiņas laukums. Šis aksesuārs ievērojami atvieglos fotografēšanas procesu.

Statīvi ar vienu kāju — monopodi izceļas ar teleskopisku konstrukciju un parasti tiem ir noņemama galva. Šādi statīvi tiek plaši izmantoti reportāžas uzņemšanai. Tas ļauj samazināt slodzi uz rokām filmēšanas laikā un novērst mikrokustēšanos.

Flashing

Zibspuldzes

Ārējā zibspuldze ir jaudīgāka un nodrošina nepieciešamo apgaismojumu dažādiem apstākļiem, pārsvara gadījumos tās lieto profesionālie fotogrāfi. Vairāki digitālo fotoaparātu modeļi ir pat aprīkoti ar ārējās zibspuldzes uzstādīšanas vietu. Aizstājot kameras iebūvēto zibspuldzi ar ārējo zibspuldzi, ir iespējams izvairīties no sarkano acu efekta un kvalitatīvi izgaismot sižetu ar tiešo vai atstaroto gaismu. Tādejādi nepietiekama apgaismojuma gadījumā un pat dienas laikā ārējā zibspuldze fotogrāfam dod vairākas priekšrocības.

Ja ir iespējams, izvēlieties zibspuldzi no tā paša ražotāja kāds ir Jūsu kamerai, tādējādi tiek nodrošināta saderība un iespēja precīzi pielāgot zibspuldzi fotokamerai.

Somas un mugursomas

Progresīvs fotogrāfs nevar iztikt bez ērtas somas, kurā pārnēsās aprīkojumu. Labai somai ir jābūt ērtai un jānodrošina dārga aprīkojuma aizsardzība.

Saskaitiet cik objektīvus, akumulatorus vai pat fotoaparātus Jūs parasti ņemat līdz?! Ņemot vērā šo skaitli, Jūs noteiksiet nepieciešamo somas izmēru. Vislabāk, ja iekšējie nodalījumi var mainīt savu novietojumu (to stiprinājums ir lipeklis) un nepieciešamības gadījumā Jūs varat mainīt nodalījumus, lai visi objektīvi un aksesuāri būtu droši nostiprināti. Tāpat ir ērti, ja somu var atvērt ar vairākiem paņēmieniem, viens no tiem būtu ļoti ātrs, lai paspētu izņemt kameru momentā, kad fotogrāfs saskata īpaši interesantu kadru.

Objektīvu filtri jeb tā saucamie gaismas filtri

Mūsdienās filtru nozīme nav mazinājusies un tie palīdz iegūt dažādus maģiskos attēlus, ekspozīcijas korekciju, kontrastu palielināšanu, neredzamās gaismas fotografēšanu vai atspīdumu samazināšanu. Gaismas filtri palīdz uzlabot attēla kvalitāti noteiktajos apstākļos.

Klasiskais piemērs – UV filtrs ir paredzēts ultravioleto starojumu bloķēšanai. Mūsdienās šos filtrus lieto vairāk kā objektīvu aizsargu. Tie īpaši nerada nekādas attēla izmaiņas un nav sevišķi dārgi.

Polarizācijas filtri (apzīmē kā PL vai C-PL) ir paredzēti gaismas polarizēšanai – tas ir gaismas staru liekšanai vēlamajā virzienā, to izmanto atspīdumu noņemšanai un zilās debess efekta iegūšanai, kā arī neliela kontrasta piešķiršanai. Ar šiem filtriem var samazināt atspulgu veidošanos uz ūdens, stikla vai metāla virsmām, reizēm pat noņemt atspīdumu un padarīt krāsas sulīgākas.

Skylight-filtrs palīdz iegūt daļu attēla tumšāku un daļu gaišāku. Piemēram, debesis iegūt nedaudz tumšākas, bet priekšplāna krāsas gaišākas.

Krāsu filtri ir izveidoti, lai ietonētu attēlu konkrētā krāsa vai izceltu debesis un mākoņus. Ar šiem filtriem var padarīt kadru “siltāku” vai “vēsāku”, manipulējot ar kontrastu.

Neitrāls (pilnīgi caurspīdīgs filtrs) kalpos kā objektīva stikla aizsargs pret netīrumiem un šļakatām, kā arī lielisks palīgs ekspozīcijas korekcijai, jo filtri neietekmē krāsu temperatūru, bet tomēr samazina gaismas intensitāti. Atsevišķos gadījumos, var uzņemt fotoattēlus ar lielāku ekspozīcijas laiku, piemēram, ja fotografējat ūdenskritumu saulainā laikā, tad attēls sanāk skaisti izplūdis.

Piemeklējiet gaismas filtrus tiem objektīviem, kuri Jums jau ir. Gandrīz visiem spoguļkameru objektīviem priekšā ir vītne (paredzēta filtru pieskrūvēšanai) un vītnes diametrs ir viens no galvenajiem parametriem filtru izvēlē. Ir svarīgi saprast, ka ne visi gaismas filtri vienlīdz vienkārši stiprināmi, pat ja vītnes diametrs sakrīt. Ir arī savādāk stiprināmie filtri, piemēram, speciālos filtru turētājos ievietojamie filtri, pielipināmie, pieliekamie želatīnfiltri, filtri starp objektīvu un fotoaparātu utt.